Ronda

2 december 2018 - Ronda, Spanje

En dan Ronda, het meest bezochte dorp in het binnenland van Andalusië. Het ligt bovenop de rand van een 100-180 meter diepe kloof, de Tajo de Ronda, uitgesleten door de rivier de Guadalevín. Dit vriendelijk ogende stadje ligt tussen de natuurgebieden Sierra de las Nieves en Sierra de Grazalema.

We overnachten in Parador de Ronda. Het hotel, gehuisvest in het voormalig stadhuis, is gelegen in het historische centrum van Ronda naast de Puente Nuevo.

Nadat we onze tassen op onze poepsjieke kamer, met uitzicht op een gezellig plein, hebben gezet, zijn we gaan wandelen. Eerst naar de Puente Nuevo, denieuwe brug die de stadsdelen Mercadillo (markt) en La Ciudad (oude stad) met elkaar verbindt. De brug is 120 meter lang en 98 meter hoog. De eerstgebouwde brug is na zes jaar, nog tijdens de bouw, ingestort (1741). Daarbij kwamen 50 arbeiders om het leven. De huidige brug werd voltooid in 1793 na 40 jaar bouwen en is gebouwd met stenen die ter plaatse gedolven zijn. De ruimte onder de boog werd vroeger onder andere gebruikt als museum. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werden de ruimtes gebruikt als gevangenis en martelkamer. Om mensen te doden, hoefde men ze alleen maar uit het raam te gooien. Wij lopen verder naar beneden, naar de Puente Viejo, deoude brug, die in een lager gedeelte van Ronda’s wallen ligt. Deze brug werd tot aan de bouw van de nieuwe brug eerst de nieuwe brug genoemd. Da’s om het makkelijk te maken… Deze brug werd in het jaar 1616 voor voetgangers gebouwd en bestaat uit een boog van 10 meter en ligt op 31 meter hoogte boven de rivier. Einde geschiedenisles 1.

Op weg naar de maaltijd, natuurlijk tapas (!), zijn we nog langs de Plaza de Toros de la Real Maestranza de Caballería de Ronda gelopen. Dit is een van de oudste arena's van Spanje (1758). Een zeer omstreden oord natuurlijk. Ook werden daar sinds de 16e eeuw de paarden getraind (Escuela de Equitación) waar de ruiters gedurende het stierenvechten op zitten. De ring heeft een diameter van ongeveer 220 meter en heeft 68 bogen en twee niveaus met zitplaatsen. We waren helaas te laat om even binnen te kijken.

Na het eten lekker onder de douche en schrijven natuurlijk. Anders valt er in het blog zo weinig te lezen. We klokken 22:12 uur en het licht gaat hier uit. Tot het volgende bericht! Daaaaag.

1. Jansje:
    2 december 2018
    Te gek..... Prachtige foto's. Slaap lekker en morgen weer gezond op😋
  2. Ellen:
    3 december 2018
    Jeetje lijkt wel een reisgids. I’m impressed.
  3. Baukelien:
    3 december 2018
    Klinkt heerlijk allemaal ! Ook een vriendelijk volkje die andalusiers!!!
    Blij dat ik nu leef !
  4. (C-)Sis:
    3 december 2018
    Geen Brug te Ver (Hoog) in Mooi Ronda!